ارتباط تغذیه ی خوب و پیشگیری از ابتلا به دیابت

 دانشمندان با یک بررسی جامع ازمطالعات بالینی ومشاهداتی انجام شده در زمینه ی دیابت و تغذیه  نتیجه گیری کردند که غذاهای خاص و الگوهای تغذیه ای ویژه ای  به پیشگیری از ابتلا به دیابت و کنترل دیابت کمک می کنند. یافته های این تحقیق درمجله ی Lancetمنتشر گردید.

پرفسور Osama Hamdyمی گوید: تغذیه می تواند به عنوان یک دارو از ابتلا به دیابت جلوگیری کرده یا به کنترل بیماری دیابت کمک کند.

با اپیدمیک شدن دیابت در جهان، سرمایه گذاری برای پیشگیری موثر از دیابت و مدیریت آن بسیار ضروری است. در دو دهه ی گذشته نقش تغذیه در بروز دیابت و تأثیر بر کنترل دیابت با مطالعات مشاهداتی آینده نگر و آزمایشات  بالینی به اثبات رسید.

یکی از یافته های مهم این تحقیقات تاثیر برخی غذاها و الگوهای غذایی بر جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 حتی  بدون کاهش وزن است. افراد دارای اضافه وزن که  از رژیم  غذایی مدیترانه ای (شامل غذاهایی مانند روغن زیتون، غلات کامل، سبزیجات برگ دار و میوه ها ) تبعیت می کنند درمعرض خطر کمتری برای ابتلا به دیابت  هستند حتی اگر از وزن آنها کاسته نشود.

غذاهایی مانند غلات صبحانه متشکل از جو دو سر، ماست، محصولات لبنی، سبزیجات برگ پهن سبز، انگور، سیب، ذغال اخته و گردو موجب کاهش خطر ابتلا به دیابت می شوند. نوشیدن قهوه و حتی قهوه ی دکافئینه با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 همراه است.

افرادیکه رژیم غذایی مدیترانه ای را دنبال می کنند( بدون محدودیت کالری) دارای کنترل گلایسمیک بهتری بوده و حساسیت  به انسولین در آنها بهتر از افرادی است که از رژیم های غذایی مشهور دیگر تبعیت می کنند. علاوه براین بیماران دارای  اضافه وزن که به تازگی بیماری دیابت نوع 2 در آنها تشخیص داده شده است و از رژیم مدیترانه ای  تبعیت می کنند درمقایسه  با بیمارانی که از رژیم  کم چرب تبعیت می کنند، نیاز کمتری به داروهای ضد دیابت دارند.

انواع گوناگونی از رژیم های غذایی از جمله رژیم غذایی مدیترانه ای، رژیم غذایی کم کربوهیدرات یا دارای نمایه ی گلایسمی پایین و رژیم پر پروتئین سبب بهبود کنترل گلایسمیک و کاهش فاکتورهای خطر بیماری قلبی عروقی درافراد دیابتی درمقایسه با رژیم های دیگر می شود، این نشان می دهد که طیف وسیعی از گزینه های تغذیه ای برای مدیریت دیابت وجود دارد.

غذاهایی مانند گوشتهای فرآوری شده، نوشیدنیهای حاوی قند، غلات تصفیه شده و مصرف الکل بیش از حد، موجب افزایش خطر ابتلا به دیابت می شود.

مطالعات  اخیر بروی مصرف چربی و شیوع دیابت نشان می دهد مصرف چربیهای سالم دارای فوایدی برای سلامت این افراد است، هنگامیکه رژیم غذایی فردی حاوی چربی کمتری باشد فرد برای جبران آن مواد کربوهیدراتی تصفیه  شده ی بیشتری  می خورد که همین امر سبب تحریک ترشح انسولین وافزایش تجمع چربی در بدن می شود.

مشکل اصلی در رژیم غذایی آمریکایی مصرف بیش از حد غلات تصفیه شده و شکر افزوده است که  با افزایش چاقی و ابتلا به دیابت  نوع 2 مرتبط می باشد.

شواهد اخیر نشان می دهد برخی از چربیها که معمولاً درگوشتهای قرمز وفرآوری شده یافت می شوند با افزایش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی ارتباط دارند در حالیکه سایر چربیها نظیر چربیهای گیاهی و چربیهای موجود درمغزهای مغذی (آجیل های سالم) سبب کاهش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی می شوند. دستورالعمل تغذیه ای موسسه ی Joslinبه افراد مبتلا به دیابت  توصیه می کند رژیمی  را تبعیت کنند که مقدار چربیهای سالم  و پروتئین آن زیاد و مقدار کربوهیدرات آن  در حد متوسط باشد.

دکتر Hamdyمی گوید: ما اکنون  می دانیم  کیفیت  چربی ها و کربوهیدرات ها مهمتر از مقدار مصرف آنها است.

ازسال 2005، مطالعه ای بنام Why WAIT(موفقیت درکاهش وزن ودرمان سختگیرانه ) درمرکز Joslinاجرا شد، شرکت کنندگان در این تحقیق با انجام ورزش منظم و تبعیت از دستورالعمل های  تغذیه ای این  برنامه پس از 5 سال موفق به کاهش  داروهای ضد دیابت خود به میزان  50 درصد شدند.

دستورالعمل تغذیه ای این برنامه توسط بسیاری از انستیتوها وموسسات درسراسر جهان مورد استقبال قرار گرفت. افراد شرکت کننده  در این پروژه درحالیکه از غذاهای مورد علاقه ی خود  استفاده می کردند  کیفیت رژیم غذایی خود را ارتقاء بخشیدند.

دکتر Hamdyمی افزاید: حال ما شواهد  واضحی  در دست داریم  که نشان می دهد باید یک  آموزش  عمومی در مورد غذاهایی که خوردن  آنها به پیشگیری و بهبود دیابت کمک می کند را  در جامعه اجرا کنیم. از آنجائیکه بیشتر نتایج تحقیقاتی از مطالعات انجام شده در کشورهای توسعه یافته بدست آمده  است ما نیاز داریم مطالعاتی درنواحی کمتر توسعه  یافته برای کمک به بهبود مدیریت دیابت و سلامت افراد درسراسر دنیا انجام دهیم، ما نیاز داریم دستورالعمل های  تغذیه ای ویژه ای را بر اساس دسترسی مردم  نواحی  مختلف دنیا به غذاها و انواع محصولات کشاورزی تدوین کنیم .

منبع:www.sciencedaily.com/releases/2014/08/140828135300.htm